יש לכם סיבה טובה לא לרכב לעבודה על אופניים רגילים? אפשר גם אופניים חשמליים

מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.

ככל שניתן, העדיפו אופניים “רגילים”

עבור מרבית האנשים אופניים “רגילים” (ללא מנוע עזר) מספקים פתרון מצויין עבור מרחקים של עד 8 ק”מ ואף למעלה מכך. אופניים עם מנוע עזר (אופניים חשמליים) מיועדים למרחקים גדולים יותר ועבור אנשים (ילדים ומבוגרים) שמצבם הגופני אינו מאפשר להם לרכב על אופניים רגילים. מקרים נוספים בהם יש עדיפות לאופניים חשמליים הם כאשר הם משמשים להגעה לפגישות בשעות הצהריים החמות, כשהזיעה מהווה בעיה.

המחקרים שמצביעים על מגוון תועלות שמביאה איתה רכיבה על אופניים, מתייחסים לרכיבה על אופניים “רגילים”. לדוגמה, הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר אינם נהנים מהתועלות הבריאותיות שמביאה עימה הפעילות הגופנית הכרוכה באופניים “רגילים” כך שיש לנסות להעדיף רכיבה על אופניים “רגילים” ולהשתמש באופניים חשמליים רק אם באמת אין ברירה. ילד בן 14 שרוכב על אופניים חשמליים לבית הספר או לחוג כדורגל אינו דוגמה טובה למצב של “אין ברירה”. הורה שרוכב על אופניים חשמליים גם כשהוא יכול לרכב על אופניים רגילים אינו משמש דוגמה טובה לילדיו.

אם אין ברירה, ריכבו על אופניים חשמליים, אבל הקפידו לרכב על אופניים חשמליים תקניים וחוקיים!

אופניים חשמליים חוקיים

אופניים חשמליים נחשבים “אופניים” כל זמן שהם עומדים בתקנות המגדירות מהם ‘אופניים עם מנוע עזר’, קרי: הספק המנוע עד 250 ואט, המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושת האופניים (למעט בתחילת הרכיבה, במהלכה ניתן להפעיל את המנוע החשמלי באמצעות המצערת הידנית בכידון האופניים, וזאת עד שהאופניים מגיעים למהירות 6 קמ”ש), כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ”ש, משקל האופניים אינו עולה על 30 ק”ג, האופניים נושאים אישור תקן. כל אופניים שאינם עומדים באחד או יותר מהתנאים הללו, אינם נחשבים אופניים והם אסורים בשימוש בישראל. עד כה האכיפה היתה מינורית, אולם בקרוב האכיפה עומדת להיות משמעותית, כך שמומלץ לכל מי שרכש אופניים חשמליים שאינם עומדים בתקנות להפסיק להשתמש בהם ו/או להחזיר לקדמותם את המנגנונים המגבילים את מהירות הרכיבה. מעבר לעניין האכיפה, קיים העניין הבסיסי של התחשבות במשתמשי הדרך האחרים. מי שרוכב על אופניים חשמליים צריך לזכור שהנזק שהוא יכול לגרום לרוכב אופניים רגילים או להולך רגל הוא נזק משמעותי, כאשר עניין הכיסוי הביטוחי עדיין אינו סגור.


כתבות קשורות:

מחירים, דגמים מומלצים וסקירות על אופניים חשמליים בישראל