האם שבילי האופניים בכפר סבא יתחברו זה לזה?

במהלך תקופת הבחירות הקודמת חתם ראש העיר יהודה בן חמו על אמנה בה התחייב לקדם את תחבורת האופניים בעיר. את הטיפול בשבילי אופניים מרכז צביקה צרפתי, סגן ומ”מ ראש העיר. הביצוע עד כה מזדחל, כפי שניתן להתרשם ממספר השבילים שצבוע בצבע כחול המסמן ‘בוצע’ במפת השבילים המתוכננים (ראו בהמשך). למרות כל ההבטחות והודעות באתר העיריה על התקדמות התכנית, המנהיגות הפוליטית המקומית נעדרת רצון אמיתי לחולל שינוי. האם זה ישתנה אחרי הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות?

מאת ערן שחורי, ‘רוכבים לעבודה’, 10/2/2018

אמנה לקידום תחבורת אופניים בכפר סבאלארי פאול, פעיל מקומי, מחזיק התחייבות חתומה של יהודה בן חמו לקידום תחבורת אופניים בכפר סבא

נוסח ההתחייבות עליה חתם ראש העיר:התחייבות לקידום תחבורת אופניים בכפר סבא

גרים בכפר סבא? אל תמהרו למכור את האוטו

בכותרת שהתנוססה על שער השבועון ‘צומת כפר סבא’ (גליון 2.2.2018, כתבה מאת אריה אברמזון) נכתב באותיות גדולות: “אל תמהרו למכור את האוטו“. בכותרת המשנה נכתב כי “התוכנית החדשה של העירייה לשבילי אופניים מדברת על רשת מסועפת, שתעבור בכל כפר סבא. במציאות, תושבים ורוכבים מתמודדים עם שבילי אופניים אקראיים שלא ממש מתחברים” (לכתבה בשבועון ‘צומת כפר סבא’).

באין שבילי אופניים בכפר סבא אל תמהרו למכור את האוטו

דיבורים על שבילי אופניים בכפר סבא

על צאתה של תכנית אופנים לדרך הוכרז בשנת 2011 אולם מעט מאוד נעשה בשנים שחלפו:

27/6/2011 – עיריית כפר סבא מציגה תכנית שבילי אופניים ברחבי העיר
עיריית כפר סבא יזמה תכנית אב לשבילי אופניים. בימים אלו הסתיימה הכנת התכנית, שמטרתה הגברת השימוש באופניים ככלי תחבורה עירוני (הגדלת אחוז הנסיעות היומיומיות באופניים בעיר ל-25 אחוז – ממוצע שנתי אירופאי), והגברת הבטיחות בדרכים. (מקור: ציטוט מתוך ‘כפר סבא הירוקה – השכונות הירוקות’).

1/9/2013 – תכנית שבילי האופניים יוצאת בשעה טובה לדרך!
“סגן ראש העיר וממלא מקום צביקה צרפתי: לפני כשנה הטיל עלי ראש העיר לעמוד בראש צוות ההיגוי לתכנון שבילי אופניים בכפר סבא ואני בהחלט שמח כי התוכניות מקבלות סוף סוף ביטוי ממשי בשטח… העיר כפר סבא מאופיינת בטופוגרפיה שטוחה ואקלים נוח, תושבים בעלי רמת מודעות סביבתית, גבוהה, פיתוח בר קיימא ולכן אנו מתאימים עצמנו למציאות ולצרכים של התושבים. השאיפה היא להעלות את רמת החיים בעיר, הכושר הגופני ושינוי בהרגלי החיים של התושבים לחיים בריאים יותר. כמו כן, שינוי זה יהיה מיטבי לאיכות הסביבה בעיר ויביא להפחתת גזי החממה וזיהום האוויר”. (מקור: אתר האינטרנט של העיריה).

31/8/2014 – מקדמים את נושא שבילי האופנים בעיר.
מ”מ וסגן ראש העיר צביקה צרפתי: “אני מקיים פגישות מול גורמי המקצוע במשרד התחבורה בנושא מימון ותקצוב הפרויקט העירוני של סלילת רשת שבילי אופניים, וזאת מתוך מטרה לחבר את שבילי האופניים במערב עם מזרח העיר. השיחות חיוביות מאד ואנו זוכים לאוזן קשבת ולתמיכה רבה ממשרד התחבורה לקידום שבילי האופניים שמבין את החשיבות הרבה שיש להורדת רמת התנועה עם כלי רכב בתוך העיר”. (מקור: אתר האינטרנט של העיריה).

18/12/2016 – כיצד מתקדם פרויקט האופניים בכפר סבא?
חברי מועצת העיר ביקשו לקבל נתונים אודות פרויקט שבילי האופניים בכפר סבא. על השאילתה שהגישו שני חברי מועצה הם כתבו כי “לאחר הבטחות רבות, ועל אף תקציב כולל של 5 מיליון ש”ח בתב”ר שאושר על ידי מועצת העיר, לא נוצל למיטב ידיעתנו אפילו שקל אחד למען סלילת שבילי אופניים”. על כן ביקשו לקבל מענה למספר שאלות: כמה מטרים של שבילי אופניים נסללו בעיר בשנת 2016? מתי צפוי להיסלל שביל האופניים ברחוב משה סנה, מהשכונות הירוקות אל בית חולים מאיר ושביל האופניים ברחוב כצנלסון, בקטע שבין דב הוז עד לקריית החינוך, כפי שהוחלט בצוות ההיגוי לשבילי אופניים? מדוע במסגרת השיפוץ ברחוב דב הוז לא נסללה דרך משולבת להולכי רגל ורוכבי אופניים, כפי שהוחלט בצוות ההיגוי?”

סגן ראש העירייה צביקה צרפתי השיב לשאילתה ואמר: “עיריית כפר סבא מקדמת היום מספר פרויקטים לטובת הגברת שימוש בתחבורה בת קיימא והפחתת התלות ברכב הפרטי, ביניהם סלילת שבילי אופניים ברחבי העיר. שבילים אלו, על פי תכנית אב ייעודית, יתחברו לכדי רשת רציפה ויעילה. בשנה האחרונה נסללו שבילים בשני מוקדים מרכזיים בעיר, עתיר ידע וטיילת עליה, אליהם יצטרפו בשנת התקציב הקרובה שבילים משמעותיים נוספים, כצנלסון, משה סנה ועוד.” (מקור: דיווח של המקומון לוקאל).

13/7/2017 – פרויקט שבילי האופניים העירוני עולה מדרגה
צביקה צרפתי מ”מ וסגן ראש העיר: העיר כפר סבא הינה עיר שחרטה על דגלה את נושא השמירה על איכות חיי התושבים וחלק בלתי נפרד מכך הינה השמירה על אורח חיים בריא ומקיים קרי רכיבה על אופניים. מזה מספר שנים אנו מקדמים את נושא תכנית אב לשבילי אופניים ואני מקווה כי תכנית זו תתממש ותאפשר לעיר כפר סבא להוביל גם בתחום הרכיבה של האופניים ככלי תחבורה עירוני. היות ומדובר בתקציבים גדולים, אנו פועלים ללא לאות מול משרד התחבורה בכדי להשיג מימון לצורך ביצועם”. (מקור: אתר האינטרנט של עיריית כפר סבא).

מה אומרים התושבים?

לתושבים שמנסים לקדם את תחבורת האופניים בעיר יש טענות כנגד חוסר העשייה. אלן טנמן, רוכב אופניים תושב כפר סבא שהחל לאחרונה לפעול מול העיריה במטרה לקדם את הטיפול בנושא והקים את דף הפייסבוק ‘כפר-אופן – שבילי אופניים לכפר סבא טובה יותר’, טען בכתבה כי “העיר מאוד פקוקה ואופניים יכולים לעשות את השינוי, אבל אני חושב שפוליטיקאים מפחדים לקבל החלטות שהם חושבים שהן לא פופולאריות. הם למשל מפחדים שהסוחרים בוויצמן יתעצבנו אם הרחוב יצומצם, למרות שמחקרים מוכיחים שככל שאתה מצמצם נתיבים כמות העומס יורדת”.

חבר פורום “השרון בשביל אופניים” מאיר מנדלוביץ’ אמר: “אני חושב שהעירייה לא עשתה דבר במשך חמש שנים. עכשיו הם עשו קטע אחד חלקי בכצנלסון, שהוא מבורך, אבל לא פותר את הבעיה – לא של ההגעה לתיכונים ולא של החטיבות. זה עולה לנו בדמים, בילדים ומבוגרים שנפצעים בתאונות אופניים בכפר סבא שיכולות היו להימנע. יש שבילי אופניים בעיר שפשוט לא יוצאים משום מקום ולא מגיעים לשום מקום”.

בהיעדר שבילי אופניים, התושבים התרעמו על הצעתו של צביקה צרפתי שהתקבלה במועצת העיר, לחלק דוחות לרוכבי אופניים רגילים וחשמליים שרוכבים על המדרכה. העירייה ביקשה להסמיך את הפקחים העירוניים כדי למלא אחר חוק שעבר בכנסת “לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות”.

מאיר מנדלוביץ’ מ’השרון בשביל אופניים’, אומר שלא ייתכן שהעירייה תחלק דוחות לתושבים שרוכבים על המדרכה כל עוד אין די שבילי אופניים בעיר. “כמי שרוכב על אופניים בעיר, וכאבא לילדים שהם הולכי רגל וגם מתחילים לרכוב על אופניים, אני רוצה שכפר סבא תהיה טובה גם לילדים וגם למבוגרים כך שהם יוכלו להתנייד בעיר הזו בבטחה, גם ברגל וגם באופניים. צריך ליצור עיר שתהיה יותר נעימה לכולנו, ובשביל זה צריך לסלול שבילי אופניים ולא לתת קנסות. כשיש תשתית טובה ואנשים רוכבים בצורה לא אחראית, ברור שצריך אכיפה. אבל כאשר לא עושים שום דבר בתשתית ופועלים רק באמצעות אכיפה, זה לא פתרון. ברגע שיהיו שבילי אופניים, ותהיה השקעה וחינוך בנושא, יהיה אפשר לדבר גם על קנסות. צריך שיהיה תכנון לרחובות מבחינת דרכים, כך שילדים יוכלו להגיע לבתי הספר בבטחה. אלה דברים שהעירייה לא עשתה במשך חמש השנים האחרונות וכעת היא בוחרת בדרך של קנסות”.

מפת שבילי האופניים בכפר סבא – מראית עין של פעילות

בעקבות פרסום הכתבה ב’צומת כפר סבא’ ובהמשך לתכתובת קודמת ביננו, ביקשתי מצביקה צרפתי להעביר לנו את הנתונים הבאים המתייחסים לביצוע בפועל:
א) רשימת פרויקטים שבוצעו/בביצוע: שם רחוב (מקטע), ייעוד השביל (פנאי ונופש; יוממות), אורך שביל אופניים, תקציב ביצוע לסלילת שביל האופניים, מידת השימושיות – האם מקטע בודד או מתחבר לשביל קיים, איזה שיעור מאורך השבילים הכולל לפי תכנית האב לשבילי אופניים מהווה המקטע, מפת שבילי אופניים לפי תכנית אב ותכנית סלילה לפי שנים, ובכלל זה חיבור לרעננה.
ב) תקציב עירוני שהוקצה לשבילי אופניים בשנים 2013-2017 ולשנת 2018: תקציב שנתי שיועד לסלילת שבילי אופניים ולהקמת תשתיות נוספות והביצוע בפועל. כמה מזה מתקציב העיריה וכמה מתקציב משרד התחבורה. איזה שיעור מהווה תקציב תשתיות תחבורה מסך התקציב השנתי ואיזה שיעור מהווה תקציב סלילת שבילי אופניים מתקציב תשתיות תחבורה.
ג) הסבר לפער בין ההבטחות לבין המימוש בפועל.

לא התפלאתי כשלא קיבלתי תשובה, שכן בעבר סירבתי להצעת המפגש שלו עם פעילים מקומיים לאחר שאלו כבר קצו בהבטחות ובססמאות שנהג להפריח.

מפת תכנית אב שבילי האופניים המלאה של כפר סבא פברואר 2018

מפת תכנית אב לשבילי אופניים בכפר סבא פברואר 2018, כפי שנמסרה למקומון ‘צומת כפר סבא’ ע”י עיריית כפר סבא.

אם תביטו במפת שבילי האופניים, תראו שהקוים העבים בצבע כחול (המסמנים שבילים שבוצעו, מרביתם בצפון מערב העיר) מהווים חלק קטן מסך הקווים המשורטטים שתי וערב (המייצגים את תכנית האב לשבילי אופניים). הקוים הכחולים המועטים הם התוצר של פעילות העיריה משנת 2011 עד פברואר 2018, משמע למעלה משבע שנים. העיריה אמנם לא סיפקה לנו מידע לגבי השבילים שנסללו, אבל ברור שמדובר בהספק דל, ודאי ביחס להצהרות ששיחררו ראש העיר וסגנו לאורך השנים האלו אודות “הגברת שימוש בתחבורה בת קיימא והפחתת התלות ברכב הפרטי, בין השאר באמצעות סלילת שבילי אופניים ברחבי העיר”.

קשה לסלול שביל אופניים? חסרים תקציבים?

הסבר מסויים לבחירתה של העיריה להתקדם באופן כה איטי ניתן ללמוד מדבריה של מנהלת מחלקת התחבורה בעירייה דהרי, שמסבירה לכתב ‘צומת כפר סבא’ כי “לעיריות אין תקציבים לסלילת שבילי אופניים. כל שנה רוב הבקשות שלנו הן למימון של שבילי אופניים. בסוף אתה צריך לשנות את כל הגיאומטריה של הרחוב, מביא אבני שפה, בונה מדרכה חדשה, העלויות גדולות”, מסבירה דהרי, “אתה לוקח רחוב קיים וצריך להכניס עוד שניים וחצי מטרים, ולא יודע מאיפה לקחת את זה. מהמדרכה? מהכביש? ומה עם העצים? עמודי חשמל? יש במהלך התכנון הרבה מאוד אלמנטים מטרידים. לכן קשה לתכנן שבילי אופניים בערים בישראל”.

לנו זה נשמע יותר כמו תירוצים.

בסופו של יום, הבעיות המקצועיות יקבלו פתרון כזה או אחר (ברור שזו לא משימה קלה), אבל בראש וראשונה מדובר ברצון פוליטי של נבחרי הציבור, שאמורים להנחות את המחלקות המקצועיות לבצע מדיניות. על פי הביצוע בפועל של תכנית שבילי האופניים בכפר סבא נראה שחסרים כאלה בעיריית כפר סבא.

יש לנו שני מסרים למועמדים בבחירות הקרבות לראשות העיר:

  • תחבורת אופניים היא חלק מהפתרון, ולא חלק מהבעיה;
  • אם אינכם מתכוונים לקיים, אל תבטיחו!

כתבות קשורות: