כפר סבא: קמפיין להורדת אופניים לכביש בעיר שאין בה (כמעט) שבילי אופניים

מאת: ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’, 30/12/2017.

עיריית כפר-סבא פרסמה לאחרונה הודעה בדבר ‘אכיפת תקנות רכיבה בטוחה על אופניים חשמליים’ (ראו ההודעה המלאה בהמשך). רק נזכיר כי בשנים האחרונות נסללו מעט מאוד שבילי אופניים בכפר סבא למרות הבטחות שנתנו ראש העיר הנוכחי יהודה בן חמו וסגנו צביקה צרפתי.

נזכיר עוד שמרבית האופניים החשמליים שנוסעים בכפר סבא אינם באמת כאלה. אלו הם קטנועים חשמליים לא חוקיים בתחפושת של אופניים חשמליים חוקיים. המשטרה ו/או העיריה לא עושות דבר דבר כדי לאתר ולהחרים את כלי התחבורה הלא חוקיים האלה, שמסכנים את כל משתמשי הדרך.


קמפיין אכיפה אופניים בכפר סבא

הודעת עיריית כפר סבא בדבר אכיפת תקנות רכיבה בטוחה על אופניים חשמליים כפי שפורסמה באתר העיריה בתאריך 20.12.2017:

על פי חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) תשע”ז 2016.

לטובת מניעת הפגיעות בהולכי רגל מתחילה עיריית כפר-סבא באכיפת רכיבה בלתי חוקית של כלי רכב חשמליים.

עיריית כפר-סבא תחל, באמצעות הפקחים העירוניים, באכיפה של החוק. במסגרתו יינתנו קנסות כספיים החל מ- 250 ₪ ועד 1000 ש”ח.

תקנות התעבורה שיאכפו על ידי פקחי העירייה וסכומי הקנס שיינתנו:

  • איסור שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה (איסור אחיזה / קריאת SMS) – הקנס –  1000 ש”ח.
  • איסור על שימושים במדרכות, שבילי הולכי רגל, או בכל דרך אחרת ברחוב שבו קיים שביל אופניים – הקנס – 250 ש”ח.
  • איסור גרימת הפרעה לתנועה עוברי דרך במדרכה – הקנס –  250 ₪.
  • איסור חציית מעבר חצייה ברכיבה (חצייה מותרת רק בהובלה של האופניים לחציית כביש) – הקנס  – 250 ₪ .
  • איסור שימוש באוזניות לרוכב בדרך – הקנס – 250 ₪.

סמכויות הפקחים העירוניים

על פי חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) תשע”ז 2016.

  • הוצאת אוויר מהצמיגים לאופניים, תלת אופן או גלגינוע (קורקינט חשמלי), לאחר שמצא כי בוצעה בהם עבירת תעבורה. רישום דו”ח ברירת משפט בעבירות תעבורה בהתאם לחוק האמור.
  • סמכות עיכוב אדם שסירב להיענות לדרישת פקח ויש חשש שיימלט, עד לבוא שוטר.
  • הפסקת התנהגות המהווה עבירה באופן מידי.
  • סמכות לדרוש מכל הנוגע בדבר למסור כל ידיעה או מסמך.

במקביל לאכיפה העירונית, משטרת ישראל תמשיך לאכוף במסגרת סמכותה תקנות נוספות הקשורות לנסיעה עם כלי רכב חשמליים.

חשוב לדעת- לשאלות ותשובות

להודעה באתר עיריית כפר-סבא


הודעה באתר עיריית כפר סבא מתאריך 1/9/2013:

תכנית שבילי האופניים בכפר סבא יוצאת בשעה טובה לדרך

• מדובר בשלב הראשון של תכנית שבילי אופניים באורך כולל של כ- 50 קילומטר. השבילים ישולבו ברשת הירוקה וברחובות ברחבי העיר.
• השבוע החלו העבודות על הקטע הראשון בתוכנית הכוללת ברחוב דב הוז בעלות של כ- 4,000,000 ₪

השלב הראשון בתוכנית שבילי האופניים העירונית של עיריית כפר סבא יוצא לדרך בימים אלה.
לאחר תכנון הנדסי ואדריכלי מפורט יחלו העבודות ברחוב דב הוז בקטע שבין רחוב המעפילים לרחוב לטשרניחוסבקי,  בקטע  דרך שאורכו  כ- 280 מטר. העלות של ביצוע מקטע ראשון זה של שביל האופניים הינו כ- 800,000 ₪.  בשלב הראשון יחלו במקום עבודות של מפעל המים שעל  פי התוכנית יבצע במקום החלפת תשתית של צינורות המים- החלפת קו מים ראשי וכן החלפת החיבורים לבתים.  לאחר סיומו של שלב זה יבוצעו במקום עבודות פיתוח ע”י אגף ההנדסה בעירייה במהלכן יוכשר השטח, ייסלל שביל אופניים ויבוצעו עבודות להתקנת תאורה וגינון לרווחת התושבים.

זהו הינו השלב הראשון של שביל אופניים מתוכנן באורך כ- 1000 מטר, שייסלל בהמשך השנה מרחוב דב הוז, עד  רחוב משה סנה והשכונות הירוקות.  צפי סיום העבודות על כל שבילי האופניים באזור זה הינו באפריל 2014.

כמו כן, בימים אלה נסלל שביל אופניים נוסף במסגרת העבודות בטיילת עלייה בשכונת עלייה. העבודות בשכונת עלייה מבוצעות בקטע שאורכו כ- 400 מטר. במסגרת העבודות מבוצע שביל מרוצף המיועד להולכי רגל ולצדו ייסלל גם שביל מיוחד לרוכבי אופנים שבעתיד ישתלב עם כל מערך שבילי האופניים, שיסללו בעיר במסגרת תכנית האב לאופניים.

מטרת תכנית שבילי האופניים הינה הגברת השימוש באופניים ככלי תחבורה עירוני והגברת הבטיחות בדרכים. מדובר בתכנית חומש המשלבת רשת שבילי אופניים ראשית המתוכננת בצמוד לכבישים המרכזיים בעיר ורשת שבילי אופניים משנית המבוססת על שבילי הרשת הירוקה להולכי הרגל. במסגרת התכנית בוצע תכנון מערכת רציפה של שבילי אופניים בעיר כפר סבא ברמה בטוחה ונוחה לשימוש, המקשרת בין כל מוקדי המשיכה בעיר, מאפשרת תנועה ברחבי העיר ומאפשרת קישור לישובים הסמוכים. התכנית הוכנה בהתאם להנחיות משרד התחבורה, נותנת מענה לצרכי התושבים וישימה לביצוע.  התכנית הוכנה תוך שימת דגש על הפרדה ככל האפשר בין תנועת אופניים להולכי רגל, העדפה לשבילים דו סטריים ומתן אפשרות ליצירת שבילים חד סטריים במקרים בהם חתך זה מתאים יותר לאופי הרחוב ותפקודו.

מסקר שנערך בעיר במסגרת התוכנית עלה כי ילדים רוכבים יותר ממבוגרים, גברים רוכבים כמעט פי שניים יותר מנשים, בבדיקה שנעשתה בקרב אלו שאינם רוכבים על אופניים נמצא כי רבע מקרב אלו שאינם רוכבים על אופניים טענו כי הם מבוגרים מידי, 16% מתוכם טענו כי הם לא רוכבים כי אין להם אופניים, 11% טענו כי הם לא יודעים לרכב על אופניים, ולשאר התושבים אין זמן לרכב או שמעדיפים לנסוע ברכב או ללכת ברגל.

רוב תושבי כפר סבא, מאמינים, ששבילי אופניים בעיר יהפכו את הנסיעה באופניים לבטוחה הרבה יותר (93%).  73% מהתושבים סבורים ששבילי אופניים בכפר סבא יתרמו לעלייה בכושר הגופני של התושבים, יגרמו ליותר תושבים לרכב על אופניים ולכן העירייה צריכה להפנות משאבים ליצירת שבילי אופניים בעיר. 58% מתושבי כפר סבא מאמינים ששבילי אופניים בכפר-סבא יתרמו לאיכות הסביבה בהפחתת כמות המכוניות ופקקי התנועה בעיר ובכך יורידו את זיהום האוויר בעיר.

סגן ראש העיר וממלא מקום צביקה צרפתי: “לפני כשנה הטיל עלי ראש העיר לעמוד בראש צוות ההיגוי לתכנון שבילי אופניים בכפר סבא ואני בהחלט שמח כי התוכניות מקבלות סוף, סוף ביטוי ממשי בשטח. הצוות שעזר לי להוביל את התוכנית הם עובדי אגף ההנדסה ברשות מהנדס העיר מר ארז אייזנר והיה לכך יתרון גדול בכך שהכירו את היתרונות הקיימים בעיר ליצירת שבילי אופניים. העיר כפר סבא מאופיינת בטופוגרפיה שטוחה ואקלים נוח, תושבים בעלי רמת מודעות סביבתית, גבוהה, פיתוח בר קיימא ולכן אנו מתאימים עצמנו למציאות ולצרכים של התושבים. השאיפה היא לעלות את רמת החיים בעיר, הכושר הגופני ושינוי בהרגלי החיים של התושבים לחיים בריאים יותר. כמו כן, שינוי זה יהיה מיטבי לאיכות הסביבה בעיר ויביא להפחתת גזי החממה וזיהום האוויר”.

לידיעה משנת 2013 באתר עיריית כפר סבא