מדריך “צעד אחר צעד” לארגון ידידותי לאופניים
שאלות נפוצות

האם רכיבה על אופניים הינה בטוחה?

מחקר שנערך בדנמרק במשך 15 שנה מצא שרכיבה על אופניים במשך שלוש שעות בשבוע, מורידה את שיעור התמותה ב-39% ביחס לקבוצת בקרה. אורח חיים “יושבני” במכונית מסוכן בהרבה מאורח חיים של רוכב אופניים. היעדר פעילות גופנית הוא גורם הסיכון המובהק ביותר למחלות לב. באוסטרליה מת אדם אחד בכל 10 דקות ממחלה הקשורה בלב. רכיבה על אופניים כהרגל מסייעת כנגד השמנה, סוכרת, דיכאון וכמה סוגים של מחלות סרטן.
החברה האמריקאית Exponent, שעוסקת בניתוח נתוני תאונות דרכים, השוותה את מספר ההרוגים שמותם קשור לפעילויות שונות, בהיבט של חשיפה לאותה פעילות. בשעה שמספר ההרוגים מקרב רוכבי האופניים לכל מיליון חשיפות היה 0.26, מספר ההרוגים מבין נוסעי המכוניות לכל מיליון חשיפות היה 0.47. מתוך השוואת הנתונים עולה שמבין אלו שיצאו לשחות, מספר ההרוגים היה 1.07 לכל מיליון חשיפות, ומבין אלו שיצאו לצלול, היה מספר ההרוגים 1.98 לכל מיליון חשיפות.

מה קורה אם רוכב נפצע בדרכו לעבודה?

ביטוח החובה שבהן חייב כל בעל רכב, מכסה את הפגיעות האישיות שנגרמות בתאונות דרכים. זה מכסה גם רוכבי אופניים שנפגעו באופן ישיר מרכב מנועי בתאונת דרכים. יש מדינות בעולם (לא בישראל) שיש בהן תכניות “ללא אשם”, הנותנות פיצוי כספי בעיקר בגין הוצאות רפואיות.
עובד שנפגע בדרך אל העבודה או ממנה לביתו, צריך לבדוק אם הוא זכאי לכיסוי בעבור ההוצאות האישיות שנגרמו לו. הכללים של פיצוי עובדים אינם אחידים ותלויים במקרה הספציפי.
עובדים יכולים לבטח את עצמם בביטוח תאונות אישיות. יש כמה תכניות ביטוח ייעודיות לרוכבי אופניים, אשר רחד מהרכיבים שלהם הינו ביטוח תאונות אישיות. שווה לבדוק את סוג הכיסוי בתכניות ביטוח מטעם החברה.

כמה מקומות חניה, מקלחות, ולוקרים אנחנו צריכים להכין עבור רוכבי האופניים?

אנחנו מציעים את הקוים המנחים הבאים כנקודת התחלה להשקעה ראשונית. כאשר מספקים את התשתית הראוייה לרוכבים רואים בדר”כ גידול במספר הרוכבים, ולפיכך מומלץ לבחון מעת לעת את הצורך בהגדלת מספר המתקנים והמקלחות. קח בחשבון עובדים שיגיעו בקביעות באופניים, עובדים שיגיעו באופניים מעת לעת, ואורחים.
 מספר עובדים  מספר מקלחות  מספר מקומות חניה לאופניים
 20  1  1
 50  1  3
 150  2  8
 300  2  15
 500  3  25
 לכל 250 עובדים נוספים  1  10
הנחיות למספר מתקני חניה נדרשים במבני ציבור ולפי שימושי הקרקע מצויות במסמך “הנחיות לתכנון רחובות בערים – תנועת אופניים“, בפרק החניה. החוק לעידוד רכיבה על אופניים צפוי לכלול דרישות להכנת מקלחות ומתקני חניה לאופניים בבניינים חדשים ובבניינים שעוברים שיפוץ.

כמה יעלה לי להפוך את מקום העבודה לידידותי לאופניים?

הרבה פחות ממה שהיית מצפה! אתה יכול להתחיל בדבר פשוט כמו רישום העובדים שלך ליום ‘רוכבים לעבודה’ (תוכל לברר פרטים בעמותת “ישראל בשביל אופניים” באמצעות דוא”ל bike2work@bike.org.il). השתמש בעניין שיגלו העובדים בארוע ליצירת קבוצת רכיבה. מידת ההשתתפות בארוע תאפשר לך לבחון את מידת ההתלהבות שמגלים העובדים לרכיבה על אופניים ואת התאמת התשתיות הקיימות.
יש הרבה שיפורי תשתית בעלי יחס עלות-תועלת כדאי, שאתה יכול לעשות. תופתע לגבי סכום הכסף שהארגון שלך יכול לחסוך כשיהפוך לידידותי לאופניים, ולגבי תקופת ההחזר הקצרה. חסוך כסף בכך שתבחר את המיקום הטוב ביותר, התקנת מתקני החניה הנוחים ביותר, ושימוש נבון בשטח הזמין לשימוש. אם חסר לך מקום או שאתה מחפש פתרון ביניים, שקול שיתוף פעולה עם עסק שכן או עם מכון כושר שנמצא בסמיכות לבניין שלך.