מפת תאונות דרכים עם נפגעים הולכי רגל ואופניים
איפה נפגעים הולכי רגל? איפה נפגעים רוכבי האופניים? כמה מבין הולכי הרגל נפגעים מאופניים? כמה נפגעים מגורמים אחרים?
בסיוע של פרויקט Anyway של הסדנה לידע ציבורי, הכנו מפה שמציגה תאונות קשות – בעיר בלבד – של משתמשי תחבורה רכה, שהסתיימו בהרוגים ופצועים בין השנים 2008-2016. אתר Anyway מציג על גבי מפה אינטראקטיבית מיקומים ומידע שמקורו בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על תאונות דרכים עם נפגעים.
מספר הנפגעים
בתקופה זו נהרגו בערי ישראל – 788 הולכי רגל ו-70 רוכבים.
מספר הפצועים הקשים מבין הולכי הרגל עומד על מעל 5200 איש, מספר הפצועים מבין רוכבי האופניים – מעל 780 אנשים. בשנים 2010-2012 חלה ירידה בכמות הפצועים וההרוגים של הולכי הרגל והמכוניות כאחד – אבל מאז כמות הנפגעים לא יורדת ונשארת קבועה למדי.
משתמשי התחבורה הרכה בישראל נפגעים בכמות גדולה יחסית למדינות מערביות אחרות – ולא זוכים למספיק הגנה מצד הרשויות.
כמה מבין הולכי הרגל נפגעים מאופניים?
לפי הנתונים של הלמ”ס רוב הולכי הרגל שנפגעים בצורה קשה לא נפגעים מאופניים. הצלחנו לאתר 2 תאונות קטלניות בפגיעה מרוכבי אופניים, וכ-19 תאונות קשות מרוכבי אופניים (משנת 2009 – כל תאונה דורשת תחקור שלוקח זמן , לא הספקנו לעבור על 2008) – כמות הנפגעים הולכי הרגל בתאונות קשות עם אופניים מהווה פחות מחצי אחוז מבין הנפגעים.
זה לא אומר שאופניים צריכים להמשיך לרכוב במדרכה – לא מדדנו את התאונות הקלות, וידוע כי לא כל הנפגעים בתאונות – גם לא תאונות קשות – נרשמים במשטרה – חלקם מאושפזים בבתי החולים בלי רישום בלמ”ס. וגם פצוע או הרוג אחד זה יותר מידי.
אבל זה כן אומר דבר שגם מחקר של הראשות לבטיחות בדרכים שיצא השנה אומר – כמעט כל התאונות הקשות של הולכי רגל בעיר – מעל 99% – לא נגרמות מאופניים אלא מסיבות אחרות שכמעט לא מדברים עליהן : נהגים שלא עוצרים במעברי חצייה, מכוניות שנוסעות מהר מידי בעיר – ובאופן כללי סביבה עירונית לא נעימה ומסוכנת להולכי הרגל ולרוכבי האופניים גם יחד.
ההמלצות במחקר הן דברים שמוכרים כבר למשתמשי המפה הציבורית לשבילי אופניים – איזורי מיתון תנועה, האטת המכוניות לפני מעברי חצייה ובאופן כללי יותר – תכנון עירוני נוח ובטוח יותר למשתמשי התחבורה הרכה.
כיצד לקרוא את המפה?
המפה מכילה פרטי תאונות של הולכי רגל ורוכבי אופניים שנהרגו או נפגעו קשה בתאונות בערים. המפה נוצרה ע”י עמותת ‘ישראל בשביל אופניים’ על בסיס הנתונים המוצגים במפת תאונות דרכים שהוכנה ע”י פרויקט Anyway של הסדנא לידע ציבורי.
אייקונים בצבע אדום מסמנים תאונות עם הרוגים ואייקונים בצבע צהוב מסמלים תאונות עם פצוע קשה. לחיצה על האייקון מציגה את פרטי התאונה (מיקום, תאריך ושעה, חומרת הפגיעה, מין, קבוצת גיל, סוג הדרך, יום בשבוע, תאורה, רוחב הכביש, רחוב ראשי, רחוב משני, צורת הדרך, פרטי דרך דו מסלולית, סימון/תמרור, מס’ תאונה, מס’ נפגע).
בתפריט הנפתח שבצד ימין של המפה ניתן לסמן אילו תתי אוכלוסיות יוצגו במפה (לדוגמה: רוכבי אופניים פצועים קשה + אזורי מיתון תנועה בתל אביב).