בשורה: מתחילים לסלול את שביל האופניים בין תל אביב להרצליה

לאחר שנים של “גרירת רגליים”, סלילתו של שביל האופניים תחל בקרוב

מאת ערן שחורי, לשעבר רכז ‘רוכבים לעבודה’ וחבר צוות מדיניות ציבורית בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.

עודכן בתאריך 9/3/2023.
תאריך הפרסום הראשון של “הפוסט המתגלגל”: 11/08/2018.

הדמייה שביל אופניים בהרצליה אופנידן

הדמייה שביל אופניים בהרצליה אופנידן

החל מיום ראשון, 12.3.2023 יתחיל השלב הבא בעבודות סלילת רשת שבילי האופניים של פרויקט “אופנידן”. בשלב זה ייסלל ממחלף הסירה למחלף גלילות, כשבהמשך הוא יתחבר לרשת שבילי האופניים של תל-אביב – בכך יתאפשר מעבר ישיר בין הערים תל-אביב והרצליה. קטע זה של שביל האופניים גם מתחבר לאזור התעסוקה של הרצליה – מה שיאפשר לאלפי עובדי אזור התעסוקה להתנייד לעבודה ולבית ביתר קלות וללא פקקים.

בסיום העבודות, בעוד כשנה וחצי, נקבל, אני מקווה, שביל אופניים רחב ואיכותי, מוצל ובטיחותי, עם ברזיות, ספסלים וחניות אופניים.

כמובן שזה עדכון משמח, אבל אני בכל זאת רוצה להזכיר שכל הגורמים שמעורבים בסלילתו, גררו רגליים במשך שנים רבות. נסיעתן של מכוניות רבות לאזור התעשייה יכולה היתה להימנע אם השביל היה נסלל במועד קרוב לזה שסלילתו הוצעה על ידי, בשנת 2009.

עדכונים קודמים בקשר למקטע גלילות-הרצליה

1/5/2021 – מקטע צומת גלילות להרצליה הפך לחלק מפרויקט ‘אופנידן’ (למעשה, הפנייה שלנו בקשר לשביל שיחבר בין תל אביב לאזוה”ת בהרצליה היתה המניע ליוזמה לפרויקט האופנידן), אבל בשלב זה, לא נקבע לו מועד ביצוע. על פי המידע האחרון (נכון להיום), המקטע נמצא בשלבי תכנון, ותחילת הביצוע שלו מיועדת לרבעון 4 של שנת 2022. זהו מועד משוער ולא סופי עד כדי כך שהמקטע לא מוצג בדף “שביל החוף” באתר נתיבי איילון שהינה החברה המבצעת, אף שלמקטעים אחרים בו נקבע לוח זמנים שמוצג באתר.

26/10/2020 – התבטאות מטרידה של שרת התחבורה מירי רגב בטוויטר בקשר להמשך השקעה בפרויקט ‘אופנידן’: “אם היה לנו תקציב לכל התוכניות התחבורתיות אז ניתן היה לבצע גם את המטרו במקביל. אבל במציאות שבה משקיעים כ-60 מיליארד במטרופולין גוש דן בקווי הרכבת הקלה וכ-600 מיליון ש״ח לטובת שבילי האופניים – ״אופנידן״, שיחד יתנו מענה תחבורתי משמעותי לתושבי גוש דן, נדרשת חשיבה האם יש מקום להפנות עוד כ-80 מיליארד מכספי המדינה למטרו או שעלינו להסיט את המשאבים לפריפריה, בדגש על ביצוע של המסילה המזרחית שתחבר את ישראל מקרית שמונה ועד אילת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית נוספות בדמות רכבות קלות בצפון ובדרום ועוד. בעיניי יש לבצע חשיבה מחדש על סדר העדיפות הלאומי בעת הזו. מדינת ישראל היא לא רק מטרופולין דן וחייבים להסיט משאבים ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית לכל רחבי המדינה על מנת לפזר את האוכלוסייה,לפזר את אזורי התעסוקה ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי.” (קישור לציוץ)

1/7/2019 – מנהלת אגף תשתיות, תחבורה ותנועה בעיריית הרצליה כותבת לי: “הנושא בבחינה מול חב’ נתיבי אילון ע”מ להכניס מקטע זה כחלק מאופני דן.”

אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק, כי הדרישה שלנו לסלילת שביל אופניים שיחבר בין צומת גלילות לאיזור התעשיה בהרצליה פיתוח היא זו שהעלתה את הצורך בסלילת שבילי אופניים בין עירוניים שיאפשרו לעובדים להגיע לעבודה באופניים (יוממות), והיא זו שבזכותה משרד התחבורה יזם את פרויקט ה’אופנידן’. כבר מראשיתו של פרויקט ה’אופנידן’ נכלל בתוכו המקטע בין תל אביב להרצליה. בשנת 2015, זמן קצר אחרי ההכרזה על פרויקט האופנידן, אף הרציתי בפני ועדת היגוי מת”ל (מינהלת תכנון תחבורתי לישראל) על אוטוסטרדות האופניים בקופנהגן, אלא שמאז (ועד שנת 2019) חלפו כבר קרוב לחמש שנים, ובעת כתיבת העדכון יש רק ניצנים לשבילים ראשונים.

משרד התחבורה החליט להקים רשת אוטוסטרדות אופניים בערי גוש דן 28/06/2015

משרד התחבורה החליט להקים רשת אוטוסטרדות אופניים בערי גוש דן. עופר פטרסבורג, ידיעות אחרונות, 28/06/2015


רשת שבילי אופניים אופנידן 12072019

רשת שבילי אופניים אופנידן 12/07/2019

תקציר הפרקים הראשונים

בשנת 2009 העליתי בפני עיריית הרצליה את הצורך בחיבור צומת גלילות לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח במטרה לאפשר לעובדים שמתגוררים בתל אביב ועובדים בהרצליה (ולהיפך) להגיע למקום עבודתם באופניים. הבקשה הזו, שהפכה לתכתובת ממושכת מול סמנכ”לית משרד התחבורה; סגני ראש עיריית עיריית הרצליה (המחזיקים תיק התחבורה בעירייה), מנהלים בחברות הביצוע הממשלתיות (מע”צ, ‘נתיבי ישראל’ ו’נתיבי איילון’) שמונו (כל אחת בתורה) לתכנן ולסלול את השביל, ומול גורמים נוספים, הובילה ליוזמת משרד התחבורה לסלול אוטוסטרדת האופניים בגוש דן (אופנידן).

מאז 2009 הספקתי להתוודע ליכולתן המופלאה של הרשויות “לגרור” על פני שנים ארוכות פרויקט שכל הגורמים המעורבים מכריזים שהם מעוניינים לקדם אותו.

בשנת 2012 העברתי לגורמים הרבים שהייתי איתם בקשר באותה תקופה בקשר לשביל האופניים “רשומון” ארוך שריכז תכתובות מ-3 שנות התכתבויות מול גורמים שונים בעיריית הרצליה; מנכ”לית משרד התחבורה לשעבר; גורמי הביצוע מע”צ (שנסגרה מאז), רשות הדרכים הלאומית (שנסגרה מאז); נתיבי איילון (החברה המבצעת לאחר סגירתן של מע”צ והרשות הלאומית לדרכים); מהנדסי תכנון שהיו אמורים לתכנן את השביל. כל מה שיכול היה לקרות כדי לעכב את סלילת שביל האופניים הזה – קרה. השביל הזה ראה את שינוי היחס החיובי מצד הרשויות כלפי תחבורת אופניים, ועדיין תחבורת אופניים לא מקודמת מספיק.

כולם היו מעוניינים בסלילת שביל האופניים, ולמרות זאת, חלפו 14 שנים… (נכון למועד העדכון בשנת 2023)

גם קרן טרנר, מנכ”לית משרד התחבורה לשעבר, היתה מעוניינת בסלילת השביל. בשנת 2013, לבקשתנו, שחררה קרן טרנר תקציב שיועד להשלמת שלב התכנון שהוקפא כחלק מהקפאה רוחבית בתקציבי הממשלה.

באותה תקופה, גם יהונתן יסעור ומאיה כץ סגני ראש עיריית הרצליה דאז (ומחזיקי תיק התחבורה בעיר, כל אחד בתקופתו) מולם עבדנו במהלך השנים בהן ניסינו לקדם את שביל האופניים, היו מעוניינים בו. גם גרי גוזלן לשעבר יו”ר מינהלת אזור התעסוקה בהרצליה פיתוח היה מעוניין בשביל האופניים. כולם סייעו לקיים יחד איתנו את ימי ‘רוכבים לעבודה בהרצליה’ (ראו ‘כתבות קשורות’ בהמשך הפוסט).

ידענו שעובדים מעוניינים בשביל האופניים הזה. המחסור בו היה הטרוניה העיקרית ששמענו מעובדים שהשתתפו במהלך השנים בימי ‘רוכבים לעבודה בהרצליה’ וכן מפניות שוטפות שקיבלנו אלינו מתושבי תל אביב שעובדים בהרצליה ומתושבי הרצליה שעובדים בתל אביב.

ידענו שהועדה המחוזית מעוניינת בקידום תחבורת אופניים. בחודש יוני 2012 ניסחה הועדה לבקשתנו את חזון הועדה בקשר לשבילי אופניים כדלקמן: “כל תושב במחוז, יוכל להגיע מביתו לכל יעד במחוז ברכיבה על אופניים: בתנועה משולבת עם התנועה המנועית באזורים ממותני תנועה, ו/או בנתיב אופניים נפרד בשאר הדרך. כל יומם אל המחוז, יוכל לרכוב מתחנות התחבורה הציבורית לכל אחד ממחוללי התנועה הגדולים ברשת נתיבים ושבילים נפרדים. מערכת השטחים הציבוריים הפתוחים ברמה המטרופולינית וברמה העירונית תקושר ברשת שבילים נפרדים לרווחת ילדים ומשפחות.”

פרויקט מחלף הרב מכר – הפרויקט ש”תקע” את השביל

בשנת 2018, המועד בו נכתב הפוסט הזה בגירסתו הראשונה, כמעט תשע שנים חלפו מאז פנייתי הראשונה, ואפילו שלב התכנון של השביל לא הסתיים. גרוע מכך – בשנת 2015, לאחר שלשביל האופניים נקבע מועד ביצוע, נוצר עיכוב מהותי נוסף בדמותו של פרויקט להקמת מחלף הרב-מכר שאמור לחבר את כביש החוף לאיזור התעשייה הדרומי של הרצליה פיתוח. התכנון והביצוע של המחלף נמסר לידיה של חברת ‘נתיבי איילון’ שאמורה היתה לשלב את שביל האופניים במחלף. בעל כורחנו נאלצנו לקבל דחייה נוספת אבל לא שיערנו שהפרויקט הזה יעצור לחלוטין את סלילתו של שביל האופניים, כפי שקרה בפועל.

המדינה, לו רצתה, היתה יכולה להתאמץ ולסיים כבר לפני מספר שנים את תהליך התיכנון הראשוני; את ההפקעה; את התכנון המפורט; ולסלול את שביל האופניים כדי שעובדים יוכלו לרכב עליו בדרך לעבודתם בהרצליה או בתל אביב. אלא שבישראל, כמו בישראל, עברו 14 שנים ופקקי התנועה בכניסה לאזוה”ת הרצליה פיתוח רק מתארכים (לפי נתוני עיריית הרצליה, לאזוה”ת הרצליה פיתוח נכנסים מדי יום כ-40,000 כלי רכב) משמע – כל הגורמים שהוזכרו לעיל כשלו במשימתם. כך לא מקדמים תחבורת אופניים.

נותר להמתין למועד סיום סלילת שביל האופניים ותחילת השימוש בו.

תמונות מהשביל הקיים

דרך עפר חקלאית בדרך להרצליה ברקע בנייני הייטק אזור תעשיה הרצליה פיתוח

רוכב אופניים בדרך עפר חקלאית בדרך להרצליה

רוכב אופניים בדרכו לעבודה בדרך חולית בדרך להרצליה

רוכב אופניים בדרך עפר חקלאית בדרך להרצליה

רוכב אופניים בדרך עפר חקלאית בדרך להרצליה

רוכב אופניים בדרכו לעבודה בדרך חולית בדרך להרצליה


בהיעדר שביל אופניים, רוכב אופניים חשמליים רוכב על כביש מהיר נגד כיוון התנועה

בהיעדר שביל אופניים, רוכב אופניים חשמליים רוכב על כביש מהיר נגד כיוון התנועה


שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח

שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח


שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח

שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח


שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח

שביל אופניים זמני מוצע בדרך לאזור התעשיה הרצליה פיתוח

 

  • דרך עפר לאופניים מגלילות להרצליה
  • דרך עפר לאופניים מגלילות להרצליה
  • דרך עפר לאופניים מגלילות להרצליה
  • דרך עפר לאופניים מגלילות להרצליה
  • שביל עפר לאופניים מגלילות להרצליה
  • שביל עפר לאופניים מגלילות להרצליה ברקע משרדי מיקרוסופט בהרצליה
  • שביל עפר לאופניים מגלילות להרצליה מבט מצפון

לחצו על החץ הימני להצגת גלריית התמונות

שביל עפר לצד השדות החקלאיים שמחבר בין צומת גלילות לבין דרך המרינה בהרצליה.
לגלריה המלאה בגוגל+. צילם בשנת 2010: ערן שחורי
לחצו על החץ הימני להצגת גלריית תמונות.

  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח
  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח סמוך לקניון שבעת הכוכבים
  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח סמוך לקניון שבעת הכוכבים
  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח איילון צפון
  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח איילון צפון
  • עומס תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח
  • עומס תנועה ביציאה מאיזור התעשייה הרצליה פיתוח כיכר הלוייתן

לחצו על החץ הימני להצגת גלריית התמונות

גודש ופקקי תנועה בשעות העומס בדרך לאיזור התעשייה בהרצליה פיתוח. בתמונות – קניון שבעת הכוכבים ואיילון צפון (בשעות העומס בבוקר), כיכר הלוייתן (בשעות אחה”צ והערב).
צילם: ערן שחורי
לחצו על החץ הימני להצגת גלריית תמונות.

זה הדבר שהביא אותי לכתוב ולהעלות את הפוסט בשנת 2018:

בראיון שנערך עם מאיה כץ, שהיתה סגנית ראש עיריית הרצליה והממונה על תיק התחבורה בשנת 2018, אשר התמודדה באותה עת בבחירות על ראשות העירייה, נגלה הסוד הגדול שעיכב את הקמת מחלף הרב מכר ובמסגרתו את שביל האופניים. לדבריה של כץ, “פרויקט מחלף הרב מכר הוא פרויקט שליוויתי בשנים האחרונות והוא ינתב תנועה מכביש החוף ישירות לאיזור התעשייה הדרומי. במסגרת הפרויקט יבוצע שביל אופניים לאורך כביש החוף שיחבר בין הרצליה ותל אביב. יש כרגע חסם עיקרי שאני מאמינה שייפתר בזמן הקרוב וזה הנושא של מי ישלם את פיצויי ההפקעות” (‘צומת השרון הרצליה‘ 3.8.2018).

משמעות דבריה של מאיה כץ היא שכל הגורמים שנהנו ועתידים ליהנות מהתועלת הכלכלית הנובעת מהשבחת הקרקע החקלאית ומשימושי הקרקע החדשים (ארנונה) שיתלוו להפקעה מעכבים את סלילת שביל האופניים זה מספר שנים בגלל סכסוך כספי. זמן העמידה שלנו בפקקים בכניסה לאזור התעשייה בהרצליה לא היה מספיק חשוב בעיניהם; זיהום האוויר שפולטות המכוניות האלה ופוגע בבריאות הנהגים ותושבי הרצליה לא היה מספיק חשוב להם, וגם הכמות המיותרת של גזי חממה (שגורמים להתחממות הגלובלית ולשינויי מזג האוויר) אשר נפלטו מהמכוניות של עובדים שהיו מוכנים להגיע לעבודה אם במקום היה סלול שביל ראוי ובטוח לא היה מספיק חשוב בעיניהם.

עדכון מתאריך 3.9.2018 – פורסמה כתבה ב’כלכליסט’ – ‘זכויות בנייה בהרצליה ישמשו לפיצויי הפקעה‘ אשר מתייחסת ככל הנראה לשטח נשוא המחלוקת.

בכתבה בנושא ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים שהתפרסמה באותו שבוע בעיתון ‘דה מרקר’ אמר פרופ’ יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימוּת במרכז הבינתחומי הרצליה: “השאיפה כרגע של אומות העולם היא להגביל את ההתחממות למקסימום 2 מעלות, ואם אפשר אפילו ל-1.5 מעלות”. לדבריו, התחממות ממוצעת של 3 מעלות תביא לכדור הארץ את הגיהנום. כדי למזער את הקטסטרופה, אומר פרופ’ יאיר, “כל אזרח יכול לעשות משהו קטן, כמו להשתמש פחות במזגן וברכב“.

  • צילום מסך ווייז גודש תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח
  • צילום מסך ווייז גודש תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח
  • צילום מסך waze גודש תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח
  • צילום מסך waze גודש תנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח

לחצו על החץ הימני להצגת גלריית התמונות

כך נראה גודש התנועה בדרך לאיזור התעשייה הרצליה פיתוח ב-waze (אלא שהדמויות המצויירות המחייכות הן נהגים לא מחייכים שמבזבזים את זמנם בעמידה בפקקים).
לחצו על החץ הימני להצגת התמונות.
לחצו על החץ הימני להצגת גלריית תמונות.

האם יש רשות שיוצאת “נקייה” מהסאגה הזו?

אף אחת מהרשויות המעורבות לא יוצאת נקיה מהסאגה הזו – החל בעיריית הרצליה (אשר נדרשה לבצע הפקעה של רצועה משטח חקלאי), עבור במשרד התחבורה (שאמור להיות אחראי על קביעת מדיניות, ובמקרה זה נדרש לתקצב ולוודא תכנון וביצוע), עבור (ככל הנראה) ברשות מקרקעי ישראל (רמ”י) וכלה בחברות המתכננות והמבצעות באמצעות קבלני משנה – מע”צ (שבמהלך השנים הללו נסגרה ונפתחה מחדש כ’חברה הלאומית לדרכים’ ומאוחר יותר שינתה את שמה ל’נתיבי ישראל’) ולאחרונה ‘נתיבי איילון’.

כמה עולה לסלול שביל אופניים?

עלות סלילת שביל אופניים קטנה בסדרי גודל ביחס לעלות סלילת כבישים. עלות סלילת שביל אופניים נעה בתחום שבין 1-9 מיליון ש”ח לקילומטר וזאת לעומת הוצאה של כמה עשרות או מאות מיליוני ש”ח לקילומטר כביש או מסילה. שר התחבורה מציג עצמו כבולדוזר שמבצע פרויקטים גרנדיוזיים, אבל לחבר את הרצליה עם תל אביב באמצעות שביל אופניים באורך 1.6 ק”מ הוא לא הצליח. אם קביעת מדיניות הינה אחד מתפקידיו של משרד התחבורה, הרי שהסאגה הזו מצביעה על היעדר מדיניות ברורה של משרד התחבורה בנושא תחבורת אופניים, אף שהשר ופקידיו הבכירים מצהירים על חשיבות תחבורת האופניים כאחד הפתרונות לעומס בכבישים.

גודש התנועה בכבישים גורם למשק נזק כלכלי בשיעור של 35 מיליארד שקל לשנה, והסכום צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2040. מדובר בגידול משמעותי בהיקף הנזק הכלכלי למשק לעומת אומדן קודם שנערך ב-2012, אז מצאו האוצר ומשרד התחבורה כי המשק מפסיד 25 מיליארד שקל בשנה בגלל הפקקים.

ובינתיים, ממש ליד, הדחפורים עובדים במרץ

כאילו כדי להצביע על יכולות משרד התחבורה כשהוא באמת רוצה, במהלך השנים האחרונות (להזכירכם – הפוסט המקורי נכתב בשנת 2018), הוארכו נתיבי איילון (כביש 20) וחוברו לכביש 531. את העבודות יכולנו לראות בכל פעם שעברנו על גשר הולכי הרגל הסמוך לתחנת הרכבת בהרצליה. כמו כבישים רבים שנסללו לפניו בתקופתו של השר כץ, הרי ברור שבתוך מספר שנים גם כביש זה יהיה גדוש במכוניות.

  • סלילת נתיבי איילון צפון מבט מגשר הולכי רגל רכבת הרצליה
  • נתיבי איילון צפון מבט לכיוון דרום מגשר הולכי רגל רכבת הרצליה

לחצו על החץ הימני להצגת גלריית התמונות

כבישים רחבים אין בעייה לסלול – בזמן שאנחנו נאבקים על שביל אופניים באורך 1.6 ק”מ, נסללו נתיבי איילון. בתמונה: מבט מגשר הולכי הרגל רכבת הרצליה במהלך העבודות ובתום הסלילה. גם הנתיבים האלו יהיו גדושים במכוניות בעוד מספר שנים.
צילם: ערן שחורי

הדרישה (שהעלינו לאורך כל השנים): פתרון זמני

משמעות נוספת שעלה מדבריה של מאיה כץ בשנת 2018 היא שפרויקט מחלף ה’רב מכר’ עלול להיות “תקוע” לאורך תקופה ארוכה.

כבר בתחילת הדרך, עוד בשנת 2010, הצענו פתרון זמני שיעשה שימוש ברצועת הכביש אשר מוגנת במעקה בטיחות לצד כביש 2 (כפי שניתן לראות בגלריית התמונות). רצועת כביש זו מצויה בזכות הדרך של ‘נתיבי ישראל’. ההצעה נדחתה בנימוק שמע”צ/החברה הלאומית לדרכים/נתיבי ישראל יודעת לתכנן רק “על פי הספר”, והפתרון הזמני חייב אותה לחשוב “מחוץ לקופסה” (דבר שחברות הביצוע הממשלתיות מסרבות לעשות). גם חברת ‘נתיבי איילון’ אשר שקלה לאחרונה את הצעתנו לאור העיכוב בלוחות הזמנים, נסוגה ולא קידמה סלילת שביל אופניים זמני.

לאור העיכוב הצפוי בהקמת שביל האופניים לא נותר לנו אלא לדרוש ששביל אופניים זמני ייסלל בהקדם בין צומת גלילות לבין אזור התעשייה הרצליה פיתוח, כמו שהצענו למע”צ לפני 8 שנים כשנראה היה שתהליך הפקעת הקרקע הנדרשת לסלילת שביל האופניים עלול לארוך מספר שנים.

העימות הכספי (שכבר גרם נזק לא ישוער בהיבטי אובדן זמן ותפוקה ובהיבטי זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ובריאות ציבור), אינו צריך לשמש עילה לעיכוב נוסף.

  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני
  • תוואי חלופי לשביל אופניים מגלילות להרצליה קצה צפוני

לחצו על החץ הימני להצגת גלריית התמונות

התוואי שהוצע כבר בשנת 2010 כשביל אופניים זמני, בין גדרות הבטיחות הקיימים. יש לפתור את בעיית העיקול מערבה לדרך המרינה בקצה הצפוני של התוואי.
לחצו על החץ הימני להצגת גלריית תמונות.

משאירים את האוטו בבית ורוכבים לעבודה

כתבה ששודרה ב’חדשות הוט’, 24 ביולי 2012

יום רוכבים לעבודה בהרצליה

אחד מסדרת אירועים שנערך במשך מספר שנים בהרצליה. באירוע שבסרטון, שנערך באוקטובר 2013, נקודת המפגש היתה בפארק ע”ש אהוד נמיר באזוה”ת הרצליה פיתוח.

למידע נוסף לחצו כאן

המוטיב המרכזי בסובב תל אביב 2019 – רוכבים לעבודה

לאחר שנהניתם בטיול האופניים שעשיתם עם הילדים בשטח או בפארק, הגיע הזמן שתנסו לרכוב לעבודה. הסיבות לכך רבות. לא חייבים כל יום. אפשר פעם בשבוע או בחודש, ואחר כך תרצו בעצמכם להגדיל את התדירות. אתם הרי יודעים בעצמכם שזה כיף, ובריא, ותורם להרגשה הטובה שלכם, וטוב לסביבה, אז עכשיו זה הזמן להתחיל.

בסרטון שמלווה עובדים ועובדות שבחרו לעשות את דרכם לעבודה באופניים, נותן כל אחד/ת מהם/ן את הסיבות שמביאות אותו להגיע לעבודה באופניים. אחדים עושים זאת בכל יום והאחרים פעם או פעמיים בשבוע.

ותודה לקפה טורקי עלית שהפיקה את הסרטון.

למידע נוסף לחצו כאן

העיר בירוק – פרק 8 מהסדרה “אחרינו המבול?”

סדרה ששודרה בערוץ הראשון (היום ‘כאן 11’) בשנת 2013.

המקטע שמתייחס לאופניים בפרק השמיני – ‘העיר בירוק’, ובו אני מתראיין, מתחיל בדקה 25:42.

לשאר פרקי הסדרה לחצו כאן.

קריאת אזהרה נוספת בקשר למחדל האופניים החשמליים הלא חוקיים

תחבורת האופניים החשמליים, שגם בקידומה הייתי מעורב, שכן היא מרכיב במגוון הפתרונות התחבורתיים, הינה פארסה לאומית, וראוי שכל הרשויות הרלבנטיות יתעשתו, אחרת גם השביל הזה, בין תל אביב להרצליה, יהיה שביל בו יסעו אופניים חשמליים (קטנועים דה-פקטו) במהירות של 40-80 קמ”ש לצד אופניים רגילים ואופניים חשמליים שמהירותם עד 25 קמ”ש (שינוי שנכנס בעקבות פעילות שלנו מול משרד התחבורה – “מ-1 בספטמבר 2014: מותר לרכוב על אופניים חשמליים בישראל

כדי ששביל האופניים החדש יהיה מרחב בטוח, צריך לוודא שהאופניים שיסעו בו יהיו אופניים רגילים ואופניים חשמליים חוקיים בלבד על פי תקנות התעבורה (אופניים שמהירותם עד 25 קמ”ש ואשר המנוע שלהם מופעל באמצעות דיווש. רק תחילת נסיעה נעשית באמצעות מצערת ידנית עד שהאופניים מגיעים למהירות של 6 קמ”ש).

בעניין מחדל האופניים החשמליים ראו הפוסט “מחדל האופניים החשמליים – מי אשם ומה צריך לעשות” וגם את הפוסט “כן, אנחנו רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל זה לא אומר שמגיע לנו למות.” ואת הפוסט “דרישה ממשרד התחבורה ומהכנסת בקשר לאופניים החשמליים: להוסיף קטגוריות ולתקן את תקנות התעבורה” (אשר מכיר בביקוש לאופניים חשמליים מהירים יותר, ודורש שמשרד התחבורה יוסיף קטגוריות חדשות, אשר על כל אחת מהן תוטלנה מגבלות כדי שהכלים החדשים ישתלבו בכבישים, על פי הקטגוריות השונות.

ההתעלמות מהדברים שנכתבו בהם, ואשר הועברו לגורמים הרלבנטיים לפני הרבה שנים, גרמו לפצועים ולהרוגים רבים, והיוו סיבה מרכזית להפסקת הפעילות שלי בתחום. התרעותיי החלו שנים רבות לפני שהחל הכאוס שאנו רואים בדרכים וברחובות.

ועדת משנה למאבק בתאונות דרכים ינואר 2014 ערן שחורי

ועדת משנה למאבק בתאונות דרכים ינואר 2014. צילם: ערוץ הכנסת

כתבות קשורות: