נבלמה הצעת החוק לשבילי אופניים עירוניים

ועדת השרים לענייני חקיקה בראשותה של איילת שקד החליטה בשנת 2016 להתנגד להצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, שעליה חתומים 61 חברי כנסת, ובכך מנעה מהלך שהיה עשוי להביא לסלילת שבילי אופניים בערים שונות בארץ כדי לתמרץ אלטרנטיבה לרכב פרטי והפחתת עומסי התנועה בכבישים.

ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים (ע.ר),
פורסם בחודש ספטמבר 2016, עודכן בחודש מרץ 2018

פקק תנועה בדרך לאיזור התעשיה בהרצליה פיתוח

פקק תנועה בדרך לאיזור התעשיה בהרצליה פיתוח. צילם: ערן שחורי

ועדת השרים הממשלתית לענייני חקיקה בלמה בחודש יולי 2016 את הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, שמימושה אמור היה להוביל למהפכה בתחום השימוש באופניים כאלטרנטיבה לרכב פרטי. בערים רבות שמתמודדות עם גודש תנועה אשר הולך ומחמיר, מימוש הצעת החוק אמור היה להוביל לשינוי משמעותי שתכליתו תהיה יצירת תשתיות לשימוש באופניים אל מקום העבודה, וזאת בניגוד לתשתיות המצומצמות לרכיבה על אופניים הקיימות בחלק מהערים בישראל המיועדות בעיקר לפעילות נופש וספורט, ולא לצרכי תחבורה.

ועדת השרים הממשלתית לענייני חקיקה מורכבת מ-13 שרים, ואחד מתפקידיה העיקריים הוא לקבוע את עמדת הממשלה ביחס להצעות חוק פרטיות שמגישים חברי כנסת. ביום ראשון דנה ועדת השרים בהצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, שעליה חתומים 61 חברי כנסת מכל סיעות הבית כיוזמים, בהובלת ח”כ דב חנין.

ועדת השרים החליטה להתנגד להצעת החוק למרות שעל הצעת החוק חתומים 61 חברי כנסת מכל סיעות הבית כיוזמים, בהובלת ח”כ דב חנין. כמקובל בדיוני ועדת השרים לענייני חקיקה, לא הוצגו נימוקים להחלטה וגם לא פורט מה היתה עמדתו של כל אחד מהשרים שנכחו בישיבה בעת ההכרעה. מתכונת זו של החלטות לקונית ללא נימוקים היא הפרקטיקה הנהוגה בוועדת השרים בעת הכרעתה בהצעות חוק פרטיות.

שלא כרגיל, במקרה זה נחשפו הקלטות מדיוני הועדה, שהמחישו את האבסורד בוועדה. במקרה זה השרים דנו כאמור בהצעת חוק לעידוד רכיבה על אופניים. 61 חברי כנסת העניקו רוב מוחלט להצעה במליאה, אבל ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות את הדיון בכמה חודשים משיקולים תקציביים.
השר ליצמן: אנחנו בעד תחבורה ציבורית.
נציג האוצר: משרד האוצר מתנגד.
השרה שקד: למה?
נציג נוסף: יש הרבה הסכמים…
השר אלקין: שנייה. משרד האוצר מתנגד, המשרד להגנת הסביבה תומך. מה עושה השר כחלון?
נציג נוסף: אם הוא יכל להיות פה…
השרה שקד: דחייה בשלושה חודשים, בסדר? מי בעד? מי נגד?

צילום מסך מכתבה על דיוני ועדת שרים לענייני חקיקה. דפנה ליאל, מאקו

צילום מסך מכתבה על דיוני ועדת שרים לענייני חקיקה. דפנה ליאל, מאקו

תיאורטית, ניתן להעביר הצעות חוק להמשך הליכי אישור בכנסת גם אם ועדת השרים מתנגדת להן, אך הסיכוי לאישור ההצעות הוא קלוש מכיוון שעמדת הוועדה משקפת את עמדתה הקואליציה. לכן נראה כי לפחות בשלב זה הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים הוסרה מסדר היום הפרלמנטרי. מכיוון שהחלטת ועדת השרים הופכת להחלטת הממשלה אם במשך השבועיים שחלפו ממועד הפצתה אף שר לא בחר להגיש עליה ערר, תפנית נוספת בסוגיית הצעת החוק לקידום תחבורת האופניים תיתכן רק בהליך ערר ביוזמת אחד משרי הממשלה.

לכתבה באתר ‘מאקו’ על הדיון בועדת שרים לענייני חקיקה

צפו בכתבת הוידאו של דפנה ליאל בערוץ 2 (9:47 דקות):

עיקרי החוק לעידוד תחבורת אופניים:

1. מקלחות בעבודה ובבנייני ציבור.
2. שילוב אופניים בתחבורה ציבורית.
3. מתקנים לחניית אופניים.
4. תמריצים כלכליים לעידוד תחבורת אופניים, למעסיקים ולעובדים (לא נקבעו בחוק, יידון בין משרד התחבורה למשרד האוצר)
5. תכנון, סלילה ותחזוקה של שבילי אופניים ברשויות העירוניות (מחייב תיקוני חקיקה קיימת).
6. ביטול חובת חבישת קסדה – הוסדר בחוק נפרד.
====

Main points in the law for encouragement of bicycle transportation:

Showers in workplaces and public buildings
Bicycles and public transportation
Bicycle parking areas
Economic Incentives to employers
Economic Incentives to employees
Mandatory to plan, pave and maintain Bicycle track and lanes

דברי הסבר להצעת החוק לקידום תחבורת אופניים

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: “בישראל, שבה האקלים והטופוגרפיה מאפשרים נסיעה באופניים ברוב היישובים במשך רוב ימות השנה והעומס בכבישים רב, הנסיעה באופניים יכולה להוות נתח משמעותי מכלל הנסיעה ולסייע בהפחתת הגודש וזיהום האוויר, אך לשם כך נדרשת פעולה שלטונית מתואמת שתהפוך את השימוש באופניים לזמין ויעיל עבור כל האזרחים, וזאת על ידי תיאום בין הגופים הרלוונטיים ובכללם הרשויות המקומיות, רשויות התכנון והבנייה וגורמי התחבורה השונים”.

על פי יוזמי ההצעה, מאחוריה עומדת עמותת ‘ישראל בשביל אופניים’, אשר מקובלים על מרבית חברי הכנסת, האופניים הם אמצעי תחבורה בריא וסביבתי, זול ונגיש שעל המדינה לעודד. כדי לעודד תחבורת אופניים יש לדאוג לרשת של שבילי אופניים בטוחים, לממשקים נוחים עם תחבורה ציבורית כדי להגדיל את המוכנות להתנייד באמצעותם, ולהסדיר את השימוש במרחב הציבורי כך שלא ייווצרו קונפליקטים וסיכונים להולכי הרגל ולנוסעים. בנוסף, הצעת החוק מתייחסת לצורך במתקני חניה לאופניים ולמקלחות במקומות עבודה כדי לעודד עובדים להגיע לעבודה גם באופניים.

הצעת החוק תקדם את כל אלה, תעודד את השימוש באופניים, תגביר את הנגישות ותתרום לאיכות החיים והסביבה ולהגברת הבטיחות בדרכים. ההצעה גם תצמצם את הקונפליקטים בין רוכבי אופניים להולכי רגל ובין רוכבים לנהגים באמצעות הסדרת שבילי אופניים בטוחים אשר יהיו מופרדים מתנועת הולכי הרגל וכלי הרכב. הצעת החוק תשפר את איכות החיים של כולם!, גם של נהגי הרכב הפרטי, בשל המעבר של חלק מהנהגים לרכיבה על אופניים והקטנת הגודש בכבישים כתוצאה מכך.

נוסח הצעות החוק האחרונות שהוגשו לכנסת:


כתבות קשורות: