חוק האופניים החדש מסכן חיים ופוגע בתחבורת האופניים

חוק האופניים החדש. קמפיין כשאין שביל אופניים נגיש רוכבים רק בכביש

קמפיין כשאין שביל אופניים נגיש רוכבים רק בכביש

חוק האופניים החדש. קמפיין רוכבים רק בכביש בתל אביב.

קמפיין רוכבים רק בכביש בתל אביב

אם מדינת ישראל מעוניינת לעודד תחבורת אופניים, ובכלל זה אופניים חשמליים (חוקיים!), הרי שהתקנות החדשות שהחלו להיאכף ע”י הרשויות המקומיות בחודש ספטמבר 2017 הינן צעד בכיוון שאינו מממש מטרה זו ואף פוגע בה.

מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’. מאמר זה משקף את עמדתי והוא אינו משקף בהכרח את עמדתה של העמותה.
תאריך פרסום: 2/11/2017.

על פי התקנות החדשות, על כל רוכבי האופניים לרכב על הכביש, למעט החרגות מסויימות אשר בעיני המחוקק נראות סבירות אולם בפועל הן מסכנות את משתמשי הדרך. הן מסכנות את חייהם של רוכבי אופניים שעלולים להיפגע מכלי רכב בכביש, ולצד זה הם מסכנים את הנהגים שעלולים למצוא עצמם בבתי משפט, גם כאשר האשם הוא רוכב אופניים שהתנהגותו היא זו שגרמה לתאונת הדרכים.

ייאמר כבר כאן, שהמדרכה נועדה בראש ובראשונה עבור הולכי הרגל, ורוכבי האופניים הם אורחים, גם אם לא קרואים, שחייבים לכבד את הולכי הרגל ולשמור על בטחונם. פתרון הרכיבה על מדרכה נועד לשמש את רוכבי האופניים עד שייסללו שבילי אופניים שיאפשרו להם להגיע למחוז חפצם. בכל מקום בו יש שביל אופניים, על רוכבי האופניים לרכב עליו ולא על המדרכה.

אין חולק על כך שבשנים האחרונות נוצר כאוס, וכלי רכב דו-גלגליים רבים החלו לנסוע על מדרכות וגרמו לפגיעה בהולכי רגל וברוכבי אופניים אחרים, אלא שמרביתם של כלי הרכב האלה כלל אינם מותרים בנסיעה – הם אינם אופניים רגילים והם אינם אופניים חשמליים. הם קטנועים חשמליים בתחפושת של אופניים חשמליים. הרשויות (כל הרשויות כולל כולם) הן אלו שבמחדליהן גרמו לכאוס. במקום להעניש את מי שהחליט לעשות לעצמו דין ולרכב על כלי רכב לא חוקי, ובמקום להעניש את מי שרוכב בצורה שמסכנת את עצמו ואת משתמשי הדרך האחרים, החליטו הרשויות לגזור גזירה שווה ולסכן את חייהם של כל רוכבי האופניים ובמקרים מסויימים את חירותם של נהגים שהיו מעורבים בתאונה שאירעה כתוצאה מהתנהגות לא אחראית של הרוכב בו פגעו.

חוק האופניים החדש. קטנוע חשמלי מתחזה לאופניים חשמליים.

קטנוע חשמלי מתחזה לאופניים חשמליים

חוק האופניים החדש. קטנוע חשמלי מתחזה לאופניים חשמליים.

קטנוע חשמלי מתחזה לאופניים חשמליים

חוק האופניים החדש. רכיבה לא חוקית על אופניים חשמליים.

חוק האופניים החדש. רכיבה לא חוקית על קורקינט חשמלי.

שני הגורמים העיקריים שאשמים במצב שנוצר הם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה (אולם הם לחלוטין לא לבד במצעד האשמים). עוד בשנת 2011, כשרק החלה להסתמן בעיה עתידית, שלחתי מייל למנכ”ל הרשות הלאומית דאז וכתבתי לו בין השאר: “מכיוון שיש קורלציה בין מי שרוכש אופניים שאינם עומדים בתקן או “משפצר” אותם בעצמו כך שיהפכו למהירים וכבדים ממה שמרשה התקן לבין היחס של אדם כזה למשתמשי הדרך האחרים, יש ברוכבים הללו פוטנציאל נזק למשתמשי דרך אחרים, ובפרט לרוכבי אופניים “רגילים”, ובכך יש סיכון שעלול לגרום לאנשים “נורמטיביים” להימנע מלעשות שימוש באופניים ככלי תחבורה. מאוחר יותר כתבתי למנהל הרשות לבטיחות בדרכים בעקבות סירובו להכניס הטיפול בבעיה עליה התרעתי לתכנית העבודה לשנת 2012 כדלקמן: “אין ספק שאנו מצויים במערכה א’, יש אקדח מעשן, והשאלה היא מתי הוא יירה. משרד התחבורה ‘גרר רגליים’ במשך מספר שנים עד שהגיש לכנסת תקנות שהיו אמורות להחליף תקנות זמניות שפג תוקפן, ואשר אמורות היו לקבוע מהם אופניים חשמליים. דברים דומים אמרתי גם בדיון בנושא שהתקיים בועדת הכלכלה של הכנסת בשנת 2014. רק בחודש ספטמבר 2014 אושרו התקנות לגבי אופניים חשמליים, ונקבע מהם אופניים חשמליים ‘חוקיים’. טרם קביעת התקנות, כל האופניים החשמליים לא היו חוקיים, אבל אף גורם אכיפה, ובמיוחד לא משטרת ישראל, טרח לאכוף את האיסור לרכב על אופניים חשמליים שהוסרו מהם כל מנגנוני ההגבלה, אם בכלל היו מותקנים בהם מלכתחילה).

המאפיינים העיקריים המבדילים אופניים חשמליים ‘חוקיים’ לכאלו שאינם חוקיים הינם ההספק (250 ואט), המהירות בה מתנתק המנוע החשמלי ומפסיק לסייע לרוכב (25 קמ”ש), ואמצעי ההפעלה של המנוע החשמלי (מצערת עד הגעה למהירות 6 קמ”ש, דיווש באמצעות הרגליים מעל מהירות זו). בפועל, מרבית כלי הרכב הדו-גלגליים המכונים בטעות ‘אופניים חשמליים’ אינם כאלה בין אם נרכשו מלכתחילה כאופניים שאינם עומדים בתקנות, או שנרכשו כאופניים שעומדים בתקנות, ואז, בפעולה פשוטה, הוסרו המגבלות באופן עצמי או באמצעות בעל מקצוע (ראו קישורים בנספח).

הקורבן הראשון לחוסר המעש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ושל משרד התחבורה היה אנטוניו רעיה בן ה-85 שנפטר בחודש פברואר 2015, כשבועיים לאחר שקטין שרכב על ‘אופניים חשמליים’ פגע בו.

מיד לאחר החקיקה (ולמען האמת, גם לפניה) נדרשה פעילות אכיפה ממוקדת שתאתר את האופניים החשמליים הלא חוקיים, ותעניש את בעליהם, כך שתופעת השימוש בקטנועים החשמליים הלא חוקיים המכונים בטעות אופניים חשמליים תדעך, אולם משטרת ישראל סירבה לאכוף את התקנות החדשות בטענה של מחסור בכ”א.

כאן החל תהליך חקיקה נוסף, כתוצאה מתאונות בין ‘אופניים חשמליים’ לבין הולכי רגל שהלכו על מדרכות. הרשויות המקומיות הסכימו לקחת על עצמן את סמכויות האכיפה כנגד אופניים (מכל הסוגים) שרכבו על מדרכות, דבר שחייב חקיקה מתאימה. אולם בלחץ הרשויות המקומיות, ובמיוחד אלו שלא עשו דבר או כמעט דבר כדי להכין תשתית ראויה ולסלול שבילי אופניים בשטחן, ובמקום לפעול כנגד פורעי החוק שרכבו על כלי רכב לא חוקיים, התקבלה בכנסת ההחלטה שהחוק האוסר רכיבה על מדרכות ייאכף במלואו. לחוק החדש הוכנסו סייגים כך שעד גיל 16 מותר לרכב על מדרכות (בהיעדר שביל אופניים), וכי אופניים רגילים יחוייבו לרכב על הכביש רק ברחובות בהן יש מיתון תנועה, אלא שבתרבות הנהיגה הישראלית, גם כאשר מוצב שלט למיתון תנועה, מדובר בהמלצה בלבד, משמע הטלת חובה על אופניים רגילים ועל אופניים חשמליים חוקיים לרכב על הכביש כאשר אין בסביבה הקרובה שביל אופניים, משמעה סיכון חייהם של רוכבי אופניים רגילים וחשמליים חוקיים.

לצד האיסור הגורף על רכיבה על מדרכות, נקבעו מספר התנהגויות מסוכנות שנקבעו להן קנסות משמעותיים, וטוב שכך. בין השאר נקבע שמותר להרכיב ילד שטרם מלאו לו 8 ושגיל המרכיב יהיה מעל גיל 14; נאסר השימוש בטלפון נייד; נאסר לגרום הפרעה לתנועת הולכי רגל במדרכה; נאסר השימוש באוזניות לרוכב במדרכה. ממה שאני רואה כשאני רוכב על אופניים או כשאני נוהג ברכב, ומהדיווחים ברשתות החברתיות, הרשויות העירוניות אוכפות את הכללים הפחות חשובים, היכן שנוח לפקחים שלהם לתפוס רוכבים שאינם מצייתים לכללים הפחות חשובים, ושוב לא מכוונים לפגוע באלו שרוכבים בצורה מסוכנת על כלי רכב דו-גלגליים לא חוקיים, על המדרכות, על שבילי האופניים, ועל הכביש.

טוב יעשו כל הגורמים שבמו ידיהם הביאו לכאוס, יקחו ‘צעד אחורה’ ויודיעו שרוכבי אופניים רגילים ורוכבי אופניים חשמליים חוקיים רשאים לרכב על מדרכות, בהיעדר שביל אופניים. במקביל, תבוצע אכיפה רציפה וממוקדת שמטרתה יצירת הרתעה באמצעות החרמת אופניים חשמליים לא חוקיים ובאמצעות מתן קנסות לרוכבים שהרכיבה שלהם מסכנת את חייהם ושלומם של משתמשי הדרך האחרים.

רוכבי האופניים מצידם צריכים לזכור ולהפנים שהמדרכה מיועדת בראש ובראשונה להולכי הרגל וכי הם אורחים שצריכים לנהוג בכבוד כלפי הולכי הרגל. כך תימנענה תאונות ויימנעו החיכוכים המיותרים בין רוכבי אופניים להולכי הרגל.

חוק האופניים החדש. קמפיין נגד רוכבי האופניים. היכן אמורים רוכבי האופניים לרכב?

קמפיין נגד רוכבי האופניים. היכן אמורים רוכבי האופניים לרכב? צילם ערן שחורי


כתבות קשורות:

עיריית תל אביב החלה לחלק “דוחות אמת” לרוכבי אופניים

נוסח החוק – הצעת חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע”ו-2016

הנחיות עיריית תל אביב: אכיפת רכיבה לא חוקית על אופניים

עיריית רמת גן – אכיפת רכיבה באופניים, סרטו אנימציה

זמן רמת גן, 15/6/2011 – חשבתם לרכוב על אופניים ברמת גן וגבעתיים? תשכחו מזה

4/6/2016 – הודעה חשובה לתושבי כפר סבא (כותרת משנה: איפה לרכב על אופניים בכפר סבא)

דהמרקר 7/3/2013 – אמירה הזויה של שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה ולשעבר המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המצביעה על ניתוק מההתרחשויות בשטח: “האופניים החשמליים לא יותר מסוכנים מרגילים, כי מנוע העזר מפסיק את פעולתו עם הפסקת הדיווש

אנטוניו רעיה נהרג בגלל אופניים חשמליים? הקורבן הבא בדרך

דיון בשנת 2014 בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים

אופניים חשמליים לא חוקיים, קיטים לא חוקיים, כיצד לפרוץ את בקרות המהירות:

הדרכת וידאו – איך פורצים מהירות בקורקינט איזיבייק

וידאו – אופניים חשמליים מהירים 52V 1000W – 1200W למרחק של עד 60 ק”מ, מהירות 55 קמ”ש – בדיקת מערכתקישור לחנות לרכישה אונליין

וידאו – שדרוג לאופניים חשמליות מנוע 250w הכי מהירות בארץ (יש מספר טלפון)

וידאו – כמה קל להסיר מגבלת מהירות באופניים חשמליים

וידאו – אופניים חשמליות מנועים חזקים במיוחד שיווק סוללות (יש מספר טלפון)

מודעה באתר הומלס – ערכת התקנה לאופניים חשמליות. מהירות מקסימלית 40-45 קמ”ש.