המדרכה בשד’ קק”ל בתל אביב הורחבה בסיוע אגף גנים ונוף

עד לסלילת שביל אופניים בשדרות קרן קיימת לישראל בתל-אביב, על העיריה לפנות את המפגעים המצויים לאורך הרחוב, כדי לאפשר תנועה חופשית להולכי רגל ורוכבי אופניים. בשלב זה נעזרנו באגף גנים ונוף שגזם מקטעי רחוב בהם צמחיה וענפי עצים פולשים למרחב המדרכה.

מאת ערן שחורי, רכז ‘רוכבים לעבודה’ בעמותת ‘ישראל בשביל אופניים’.
תאריך פרסום: 11/11/2017

תכנית חומש שטרם מומשה בשדרות קק”ל

על פי תכנית החומש הקודמת לשבילי אופניים בתל אביב, בשדרות קרן קיימת לישראל אמור היה להיסלל שביל אופניים כבר בשנת 2013, כפי שניתן לראות ממפת השבילים שתוכננו לביצוע לשנה זו. עד היום טרם נסלל.

מפת תכנית סלילת שבילי אופניים בתל אביב לביצוע בשנת 2013

תושבי שכונת תל ברוך פנו לבית המשפט כנגד תכניתה של העיריה לסלול נתיב תחבורה ציבורית ושביל אופניים בסמוך לבתיהם (קישור לכתבה ב’כלכליסט’ בנספח). בתאריך 4/10/2015 כתב השופט עודד מודריק בהחלטתו (ציטוט): “דווקא בהבדל מן הצורך שאינו ברור דיו בנת”צ, ראוי לבחון פיתוח מסלולי האופניים על ידי הרחבת המדרכות והקצאת שביל אופניים רציף ותקני” (סוף ציטוט). עד היום טרם נסלל השביל האמור. תכנית הפקעות הוגשה ככל הנראה לועדה המקומית, אולם לא נראה שלמישהו בוער לסלול שביל אופניים במקום, אף שמדובר בציר רוחב חשוב בצפון העיר באמצעותו ניתן לרכב לאוניברסיטת תל אביב, לרכב לעבודה באזור התעשיה בהרצליה פיתוח, לרכב לעבודה בדרום תל אביב, ולחבר בין שבילי אופניים של ‘אופני דן’, אוטוסטרדת האופניים המצוייה מזה זמן (ארוך מדי) בתכנון.

גם אם כוונותיה של עיריית תל אביב טובות, הרי שבקצב הזה לא נראה שביל אופניים בקרוב בשדרות קק”ל ומכאן אנו קוראים לה להגביר את הקצב ולממש בקרוב את כוונתה לסלול במקום שביל אופניים, כיוון שמדובר בציר בכביש סואן, במיוחד בשעות העומס.

תנועת רכבים בשדרות קרן קיימת לישראל תל אביב

עד לסלילת שביל אופניים – הרחבת המדרכה באמצעות גיזום צמחיה

מכיוון שבמקטע שממערב לנתיבי איילון גדלה צמחיה שפולשת למדרכה ומקטינה את הרוחב האפקטיבי בו ניתן לצעוד ולרכב על אופניים, פנינו למוקד העירוני של עיריית תל אביב (106+) בבקשה שיגזמו את הצמחיה הפולשת. קבלן הגיזום אינו רואה את מה שאנחנו רואים ‘מגובה הכידון’, ובחלק מהמקטעים מדובר בגיזום לא פשוט של ענפי עץ שגדלו במשך שנים ולכן נדרשו מספר סבבי גיזום עד לקבלת תוצאה כמעט משביעת רצון. במספר מקטעים (במיוחד באיזור הסמוך לנתיבי איילון מצד מזרח) נדרש ‘מקצה שיפורים’ – יש לבצע גיזום נוסף כדי שמלוא רוחב המדרכה יחזור לשימוש הולכי הרגל ורוכבי האופניים. חשוב לציין שכחלק מתפיסת השירות של עיריית תל אביב, אלי ממחלקת שפ”ע גנים ונוף ליווה את התהליך והבקרות על הביצוע, כפי שאנו נוכחים בפניות שלנו למוקד 106 גם בנושאים שוטפים אחרים.

כפי שניתן לראות מהתמונות, המצב השתפר, אבל נותרו מקטעים מסויימים בהם יש להעמיק את הגיזום כדי שמרחב המדרכה במלואו יאפשר מניעת חיכוך בין הולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף חשוב לבצע גיזום תקופתי.

השלב הבא – פינוי פחי אשפה שמפריעים להליכה ורכיבה

השלב הבא נוגע לפינוי פחי אשפה מהמדרכה. דווקא בשעות העומס בבוקר ממתינים פחי האשפה על תוואי ההליכה והרכיבה לפני העברתם לחצרות הבתים, ומפריעים לתנועה השוטפת שנעשית לצד כביש עמוס ברכבים. על העיריה לדאוג לכך שהפחים לא יושארו על המדרכה או שיפונו ממנה בשעה מוקדמת יותר.

אכיפה כנגד רכבים שחונים מעבר לאזור שהוקצה לחניה

רכבים השייכים לבעלי הבתים חונים מעבר לפס שמעבר לו החניה אסורה. במקרים כאלו, על העיריה לאכוף את איסור החניה מעבר לפס כיוון שהמשמעות של חניה מעבר לפס הינה שהמרחב שנותר להולכי רגל ורוכבי אופניים הינו צר יותר. יש לזכור שמדובר במדרכה המצוייה לצד כביש סואן (ובצומת עם רחוב בני אפריים רכבים עולים על המדרכה במטרה לעקוף את טור המכוניות שעומד ברמזור אדום לכיוון מזרח, כך שבאיזור זה, גם בשעות הערב והלילה, יש לאכוף את איסור החניה מעבר לפס.